איך לרהט נכון את הבית לקשישים ולבעלי מוגבלויות

איך לרהט נכון את הבית לקשישים ולבעלי מוגבלויות

ריהוט הוא חלק בלתי נפרד מעיצוב של הבית והתאמתו לצרכי מבוגרים, קשישים ובעלי מוגבלויות. במאמר הבא נציג את העקרונות המנחים ונבין כיצד כדאי לשלב אותם בבית על מנת להעלות את ערך הנכס

עיצוב קובע את רמת החיים בבית ואת שביעות הרצון שלנו. העיצוב נדרש לתת מענה על שורה ארוכה של צרכים פונקציונאליים ואסתטיים, הוא משפיע על ערך הנכס ובעזרתו ניתן לחסוך בהוצאות שיפוץ. העיצוב משמעותי במיוחד בבתי קשישים, מבוגרים ובעלי מוגבלויות. עבור קהל יעד מן הסוג הזה יש לעיצוב חשיבות גדולה. העיצוב הוא הדרך היחידה להתאים את הריהוט לצרכים השונים ולמנוע עוגמת נפש ותסכול. מעבר לכך, ריהוט של הבית לצרכי קשישים ובעלי מוגבלויות מאפשר ניצול טוב יותר של החלל.

ריהוט של הבית ובחירת סגנון

הנה כמה עקרונות מנחים עבור ריהוט של הבית ובחירת סגנון עיצוב המתאים לקשישים ובעלי מוגבלויות:עיצוב הבית לקשישים

א. נגישות – מילת המפתח בריהוט של בית לקשישים ובעלי מוגבלויות היא נגישות. יש להבטיח נגישות של המטבח, של חדרי השינה וכמובן של חדרי השירותים והאמבטיה. ככל שהנגישות גבוהה יותר, כך עולה הסיכוי להתנהלות נוחה בתוך הבית. הנגישות מחייבת התייחסות לקשישים בכסאות גלגלים ולעזרה סיעודית הניתנת על ידי אנשי מקצוע.

ב. בטיחות – אי אפשר לרהט ולעצב את הבית מבלי להשקיע בבחירת פתרונות דקורטיביים ובטיחותיים. פתרונות מהסוג הזה הם למשל שולחנות רחבים ונוחים לאכילה, כסאות ישיבה שאליהם ניתן לעבור ישירות מהמיטה או מכסא גלגלים, מוט ומעקה לשירותים ולמקלחת ועוד. הבטיחות היא ערך עליון בעיצוב וריהוט בתים וניתן לראות ביטויים שונים שלה גם במוסדות דיור מוגן ובתי חולים.

ג. תאורה – עיצוב של הבית תוך שימוש בריהוט נכון מבוסס על פיזור מדויק של גופי תאורה. התאורה הטבעית מגיעה מהחלונות והמפתחים, אולם התאורה המלאכותית קובעת האם קשישים ובעלי מוגבלויות יוכלו להשיג את מבוקשם גם בשעות הלילה. התאורה צריכה להיות מחמיאה מבחינה דקורטיבית ונוחה מבחינה מעשית. גופי התאורה המומלצים לריהוט חלל הפנים בבתי קשישים ומבוגרים כוללת ספוטים לתקרה, גופי תאורה עומדים ותאורת כניסה, חצר, מרפסת או גג.

כמה יעלה לעצב מחדש את הבית?

קשישים או בעלי מוגבלויות יכולים לעצב מחדש את הבית ובאותה הזדמנות גם להעלות את הערך שלו. היות וברוב המקרים היוזמה לשיפוץ מן הסוג הזה היא של בני המשפחה. ניתן לחשוב היטב על פתרונות עיצוב וריהוט לטווח ארוך. אפשר לדוגמא להחליף את המיטה של הקשיש וגם את פינת הישיבה. ניתן לבנות נישת גבס עבור התקנה של המזגן ולחסוך במקום בסלון, בחדרי השינה או בחדרי האורחים.

לפתרונות עיצוב יש ערך רב המתגלה גם בבתים של קשישים, מבוגרים ובעלי מוגבלויות. את הערך הזה רצוי לחשוף בעזרת ריהוט של החלל והתאמתו למאפייני הבית.

מוגש באדיבות "בבית"- חברות סיעוד

דילוג לתוכן