המידות המומלצות למעלית בבית

מעלית ביתית

המידות המומלצות למעלית בבית

מעלית ביתית מעלה את ערך הנכס, משפרת את איכות החיים ומתאימה למשפחות עם ילדים או קשישים ובעלי מוגבלויות. במאמר הבא נציג את המידות המומלצות עבור המעלית ונבין כיצד בונים אותה בדרך המהירה והפשוטה ביותר

מעלית ביתית נקראת גם "מעלון" והיא מיועדת עבור מגוון רחב של בתים פרטיים, בתים צמודי קרקע ודירות דו-מפלסיות בתוך בנייני מגורים. מעלית מן הסוג הזה מספקת פתרון נוח למעבר בין קומות והיא אידיאלית גם עבור משפחות עם ילדים. מעבר לכך, בשנים האחרונות נרשמת התעניינות משמעותית במעלית מצד קשישים ובעלי מוגבלויות. המעלית מעלה את ערך הנכס ועלות ההקמה שלה שווה את ההשקעה בטווח הקצר והארוך.

מבחינה טכנית, מעלית סטנדרטית המותקנת בבנייני מגורים או במקומות ציבוריים ורבי קומות שונה מזו שמיועדת עבור בתים פרטיים. הסיבה לכך היא שבתוך הבית ניתן להתקין מעלית חסכונית בה הפיר הדרוש הוא קטן יותר. אין גם צורך בחדר מכונות היות והמעלית מופעלת על ידי מערכת הידראולית. הפיר הוא החלל בו נעה המעלית, אולם המידות הדרושות עבורו הן מינימאליות בלבד.

מעלית ביתית

מפרט טכני עבור מעלית ביתית

המפרט הטכני המומלץ כולל מספר נקודות חשובות שכדאי להתייחס אליהן טרם בניית המעלית:

  1. מיקום – יש להתייעץ עם אנשי מקצוע לגבי המיקום הטוב ביותר עבור המעלית. המיקום אמור להתחשב בצרכים ובאילוצים בבית. ניתן להתקין את המעלית בפיר בתוך הבית, או לחילופין לבנות פיר בצד החיצוני ותוך קבלת האישורים הנדרשים מהועדות המקומיות.
  2. שקע – ההתקנה של מעלית ביתית דורשת שקע מבוסס בעומק של 100 מ"מ לפחות. בקומה העליונה אמור גובה הפיר להגיע עד 2.5 מטרים. אלו המידות המאפשרות התקנה של מעלית נוחה ונגישה.
  3. ארון פיקוד ומכונה – בחירת המיקום של המעלית מתבצעת בצורה נפרדת מבחירת המיקום עבור ארון הפיקוד והמכונה. יש לבחור מקום ייעודי ולתאם בניית פיר מתאים. את הפיר אפשר לבנות מחומרים שונים ומגוונים. האפשרויות הנפוצות הן מבנה פלדה מכוסה גבס, פיר אלומיניום מחופה זכוכית ועוד.

מה הנתונים הבסיסיים של מעלית ביתית?

תכנון של המעלית מראש ושילוב ההתקנה בתהליך הבנייה או השיפוץ מתבצע בליווי אנשי מקצוע. הנתונים הבסיסיים עבור מעלון אנכי בפיר לדוגמא הן עומס מותר של 250-400 ק"ג, מהירות נסיעה של 0.15 מטר לשנייה ומערכת הרמה הידראולית ביחס תילוי של 2:1. כיווני הכניסה לתא יכולים להיות עד שלושה כיוונים שונים ועומק השקע ברצפת הפיר מתחילה כאמור ב-100 מ"מ.

לסיכום, המידות והנתונים המספקים מידע כללי ראשוני הם אינדיקציה מצוינת לשאלה האם ניתן להתקין מעלית בבית הקיים. חשוב לתאם פגישת היכרות עם אנשי מקצוע ולבדוק לעומק את שאר הנושאים. מומלץ להשקיע במעלית הידראולית איכותית וכך ליהנות משיפור מיידי באיכות החיים ומעלייה בערך הנכס.

דילוג לתוכן