טיפול בדשא סינטטי במהלך החורף

דשא סינטטי

טיפול בדשא סינטטי במהלך החורף

מה ניתן לעשות כאשר בימי החורף משטח הדשא מתמלא במי גשמים וכיצד ניתן למנוע נזקים בלתי הפיכים? במאמר הבא נרחיב על כך ונביא טיפים לתחזוקה נכונה של משטחים סינטטיים

דשא סינטטי נדרש לעמוד במבחני ניקוז על מנת להוכיח את יעילותו גם בימי החורף הסוערים. למרות שמזג האוויר בישראל אינו נוטה להתאפיין במשקעים קיצוניים, בעלי משטחים סינטטיים עדיין צריכים לדעת כיצד להתמודד עם תופעות מן הסוג הזה. השאלה היא מה ניתן לעשות כאשר במהלך החורף מתמלא המשטח במי גשמים והופך להיות מוצף לחלוטין. בנוסף, יש לבדוק כיצד ניתן למנוע נזקים לאחר מקרים כאלה ומה הקשר בין רמת הניקוז לבין איכות הדשא.

ראשית, בעיות ניקוז הן חלק בלתי נפרד משימוש במשטחים סינטטיים וטבעיים כאחד. כאשר כמות המשקעים עולה על המצופה ויש סערה המלווה בגשמים רבים, עולה הסיכוי להצפות. מרבד מלאכותי עלול להפוך במהירות למשטח סופג ממנו קשה לנקז את המים. שנית, הבעיה המרכזית היא לאו דווקא ההצפה. ניקוז לא מספיק טוב גורם להתפתחות עובש בין סיבי הדשא ולהופעת בקטריות מתחת למשטח. אלו תופעות חמורות הדורשות התייחסות רצינית גם מבעלי בתים וגינות וגם ממפעילי אתרי ספורט, איצטדיונים ומגרשי כדורגל.

פתרונות לניקוז מים

יש שני סוגים של פתרונות עבור טיפול בדשא סינטטי במהלך החורף וניקוז מים לאחר הופעת גשמים:

א. סוג הדשא – חברות בינלאומיות מייצרות כיום משטחים סינטטיים ברמה גבוהה. הייצור מבוסס על אופי הניקוז במשטח דשא טבעי, בו השורשים המשמשים כצינורות ניקוז. הצינורות מחוברים לשכבות העמוקות של האדמה וכך מאפשרות ניקוז טבעי. במילים אחרות, יצרני דשא סינטטי משתמשים בפרמטרים כמו מבנה יריעה, צפיפות סיבים ועוד כדי לחקות את פעילות השורשים של האדמה הטבעית. זו שיטה המוכיחה את עצמה והתוצאה היא ניקוז יעיל של הרטיבות בין הסיבים לאדמה מתחת למשטח הסינטטי.

ב. התקנה – אי אפשר לפתור את בעיית הניקוז של מים ממשטחים סינטטיים במהלך החורף מבלי לבצע התקנה מקצועית. חשוב להכין את הקרקע היטב להנחת הדשא ולעמוד בתו תקן קפדני הקובע באיזה אופן יש למקם את מערכת הניקוז. באיצטדיוני כדורגל או משטחים גדולים לדוגמא, משתמשים באריחים מיוחדים מאבן שיודעים לנקז כמויות עצומות של מים. התקנה בטכניקה דומה יכולה להתאים גם לגינות פרטיות וציבוריות.

הפתרונות לניקוז מים מוכיחים שכיום יכולים גם משטחי דשא סינטטי להתמודד עם כמויות גדולות של גשמים. המטרה היא להמשיך ולשפר את שיטות הניקוז, גם כדי להבטיח את שביעות הרצון מהדשא וגם כדי למנוע את תופעות הלוואי והנזקים המצטברים.

סביר להניח כי בעתיד הקרוב אנו נוכל ליישם שיטות נוספות לניקוז מים מתחת למשטחים סינטטיים. בינתיים רצוי להשקיע בבחירת משטח דשא איכותי ובעיקר לשים לב לאופי ולרמת ההתקנה.

דילוג לתוכן