ממ"ד זה לא רק חדר מיגון – אז איך נעצב אותו?

בית מעוצב

ממ"ד זה לא רק חדר מיגון – אז איך נעצב אותו?

בעבר ההתייחסות לממ"ד היה אך ורק בתור חדר המיגון בבית. על כן היו משתמשים בו בדרך כלל בתור מחסן, או לכל היותר כחדר עבודה קטן ולא מעבר לכך. שינויים רבים בשוק הדיור הישראלי וכן המצב הביטחוני הביאו לכך שבשנים האחרונות המצב השתנה. כיום מתייחסים לממ"ד כחדר לכל דבר בבית שלנו. לרוב ממ"ד יהיה בתור חדר עבודה מרכזי וגדול, או כמובן כחדר ילדים, או אפילו כחדר שינה למבוגרים. אם כך, ברור שאי אפשר שהממ"ד יהיה בעיצוב הרגיל והקר שלו, שהוא חסר כל ייחוד. אם הממ"ד עומד להיות חדר שגרים ועובדים בו, צריך לעצב אותו בהתאם לשאר חדרי הבית ולתת לו חשיבות רבה. עם זאת, הממ"ד מביא עימו כמה אתגרים שונים במבנה שלו, ולכן חשוב לדעת איך נשתמש במאפיינים המיוחדים שלו- ונהפוך אותם ליתרון משמעותי בבואנו לעצב אותו.

אלמנטים שאפשר לשלב בבואנו לעצב את הממ"ד:

  • מה עושים עם פתח האוורור? – מצד אחד, בתוך כל ממ"ד חובה שיהיו פתחי אוורור מוכנים לשימוש, בכדי שאלו יסננו את האוויר במצב שבו הממ"ד אטום לגמרי בזמן מלחמה, ובוודאי כאשר מדובר על מתקפה כימית או ביולוגית. מהצד השני, המסנן הזה הוא "מפגע" וויזואלי בפני עצמו. בהנחה שאנו מקווים שרוב החיים שלנו לא נצטרך להשתמש בממ"ד כחדר להגנה, מה נעשה עם המסנן הזה? התשובה היא להסתיר אותו באופן מתוחכם, אך כזה שעדיין תהיה אליו גישה. אפשר להתקין מעליו ארון מיוחד או מדפים אשר יסתירו אותו, וכך בעצם שומרים על מראה נעים לעין. עם זאת, דאגו שתריסי המסנן תמיד יישארו פתוחים ושהמסנן לא יהיה חסום לגמרי, כדי שבשעת הצורך המסנן יוכל לתפקד בצורה מושלמת.

 

  • לעצב את הדלת – אחת הבעיות בעיצוב הממ"ד היא הדלת שלו. על פי החוק, זו חייבת להיות דלת ברזל עבה במיוחד, ולעומת דלתות העץ הרגילות שיש בבית שלנו, ברור שהדלת לממ"ד נחשבת לחריגה. עם זאת, נסו להפוך את החיסרון ליתרון. אם הדלת מברזל – אפשר למשל לקשט אותה במגנטים שונים שאתם אוספים מאירועים, או פשוט קונים בחנות, וכך אתם מקבלים קיר מקושט ויפהפה. הדבר מומלץ במיוחד אם מדובר על ממ"ד שמשתמשים בו כחדר ילדים. מעבר לכך, אם יש לכם פוסטרים וטפטים – אפשר כמובן לתלות אותם על הדלת. הכיסויים הללו לא פוגעים כלל בכושר המיגון של הדלת, והם מוסיפים הרבה צבע לתוך החדר.

 

לא לשכוח את הקירות

הקירות של הממ"ד לא חייבים להישאר ריקים ולבנים, ואין שום בעיה לעצב אותם מחדש. שימו לב שרצוי שלא לבצע קידוחים בקיר הממ"ד, אבל אין שום בעיה לדפוק בו עם פטיש ומסמר, ואין בעיה לתלות פוסטרים וטפטים שונים. אפשר גם במקום זה פשוט לצבוע את החדר בצבעים משמחים ונעימים לעין – וכך אתם מקבלים חדר מעוצב ברמה גבוהה.

 

 

דילוג לתוכן